S E L F I e S H
Een serie van 3 werken - 54.5 x 75.5 h
Gedrukt behangpapier intaglio, lino offset, rolgordijn-stof, chine collé
Hanhnemühle Lito Gray, Somerset Radian White, gampi.
Behang, letterlijk oppervlakkig ornament.
Figuurlijk oppervlakkig zoals opsmukken, voor de galerie, voor de schone schijn.
De plaats ook waarop relicten zoals foto’s en artefacten bevestigd worden - zoals iemand selfies bevestigt op het virtueel behang, wachtend op een toevloed aan likes.
To be or not be.
Facing Borderline
Facing Bullshit
Ultiem narcistisch instant genot zichzelf in de navel denken.
Relativerende ingrepen
Liever een landschap dat zich traag ontrolt over de selfie, als een rolgordijn.
Liever een existentieel kruis, symbool van dood of medische hulpverlening.
Liever een verkeersbord - een doodlopende straat - zoals een selfie doodloopt op zichzelf.
Tweerichtingverkeer is gevraagd maar botst op een rode dwarsbalk - die van stop nu maar eens.
R E M A I N S O F T H E D A Y
In de reeks Remains of the Day – gelaagde tekeningen op kalkpapier – werkt Colette Cleeren aan nabeelden van een verlangen naar stilte en natuur.
Mijmeren in avondlicht of Ondergang van het Avondland?
Zij baseert deze reeks tekeningen in pierre noire op collages van/en restjes drukafval uit haar grafisch werk. Remains of prints, of hoe te recycleren naar een ander medium.
I N A N O T H E R C O N T E X T
Oude postkaarten worden opgeladen met bewerkingen van hedendaagse en kunsthistorische artefacten of met beelden uit de media.
Door hun samenstelling, verandering van schaal of associatie met een heel ander gegeven functioneren deze beelden in een andere context.
Het bronnenmateriaal blijft behouden maar de lezing ervan verandert.
Andere postkaarten worden bewerkt met elementen die een ander effect verbeelden dan louter herinneringen aan plaatsen of vakantieoorden.
Een kunsthistorische kennis is niet noodzakelijk maar genereert meerdere betekenislagen.
De ondertitels zijn belangrijk in die mate dat er een link gelegd wordt tussen woord en beeld, contrasterend of onderstrepend.
D A N S U N A U T R E C O N T E X T E
On utilise des images des médias, tant dans les dessins au crayon sur canevas que dans les cartes postales adaptées. Grâce à leur composition, leur modification d’échelle ou leur association avec une toute autre donnée, ces images fonctionnent dans un autre contexte. Le matériel source est conservé, mais son interprétation change.
Nous sommes invités à une vision critique et imaginative.
D’anciennes cartes postales sont chargées d’adaptations d’artefacts relatifs à notre époque et à l’histoire de l’art. J’ai essayé d’imaginer une autre vie pour ces œuvres d’art existantes, dans un contexte plus expressif pour moi.
D’autres cartes postales sont travaillées avec des éléments offrant un autre effet que de simples souvenirs d’endroits ou de lieux de vacances.
Une connaissance de l’histoire de l’art n’est pas nécessaire, mais elle génère plusieurs couches de signification.
Les sous-titres sont importants dans la mesure où un lien est établi entre les mots et les images, qui contrastent ou mettent en valeur.
I N A N O T H E R C O N T E X T
Images from the media are used both in the pencil drawings on canvas and in the reworked postcards. Because of their composition, change in scale or association with a completely different subject these images function in a different context.
The source material remains the same but the way it is interpreted changes.
We are invited to look critically and to see imaginatively.
Old postcards are enhanced with reworked contemporary and art-historical artefacts. I try to think up another life for these existing works of art, in a context that I find more expressive.
Other postcards are reworked with elements that create a different effect other than simply that of memories of places or holiday resorts.
A knowledge of art history isn’t a must but it does reveal multiple layers of meaning.
The captions are important, linking word and image, contrasting or emphasising.
P O S T K A A R T E N / A Q U A R E L - P O S T C A R D S / W A T E R C O L O R
01 Allée de Sept Heures 2011 14 x 9 h tapijt van haar - Elnett Satin
02 Au bord de l’eau sombre 2012 14 x 8,9 h Napolitaanse Acquaiulo –1865 - Adolphe Fassin 1828-1900
03 Aywaille-sur l’Amblève 2005 13,7 x 8,8 h zwembad upside down
04 Bleaching baptismal water 2010 14 x 9 h Hemba beeld DRC: zwart evolueert naar blank
05 Bouleversement d’une digue 2006 13,7 x 8,7 h Him – 2001 - Maurizio Cattelan °1960 Padua
06 Bullshitt 2011 14 x 8,9 h Red Bull blik
07 Chemin de Fer 2010 13,9 x 8,9 h stoomtrein wat op weg blazen
08 Comment les voulons-nous? 2010 2 x 8,7 x 13,7 h aanwijzingen tot goed gedrag missie-boek Congo
09 Côté réservé à l'adresse 2014 8.6 x 13.9 h la brèche des patriotes
10 De Nice à Monaco 2011 13,9 x 8,9 h Côte d’Azur en klimaatverandering - Mail Art Project Van Abbe Museum
11 Ecole pour fillettes Indigènes 2014 13.7 x 8.6 h School Elisabethville
12 Exit 2014 8.6 x 13.8 h Kultur Allemande
13 Furka-Grimsel 2006 13,8 x 8,7 h homogene Infiltratie voor concertvleugel – piano voor softenon kind – 1966 J.Beuys 1921-1986
14 Kom proefliggen 2010 13,8 x 8,9 h zwakke meisjes of hoe het aanvoelt tussen de lakens
15 La Bourse 2012 13.9 x 9 h les Fables de la Fontaine – Marie-Jo Lafontaine °1950 Antwerpen
16 La Digue par Tempête 2008 14 x 9,1 h still uit dansvoorstelling – aanspoelende immigranten
17 La Réserve 2008 14 x 8,9 h uit verlangen II - print - chine appliqué
18 Lac de Bourget 2005 13,7 x 8,8 h boten op snelweg
19 Le Coin du Parc des Célestins 2014 13.8 x 8.8 h Frans Vekemans ca. 1625 - zoon van Joris Vekemans - Antwerps zakenman (1590–1625) - portret door Cornelis de Vos (1584- 1651)
20 Le Grand Théâtre 2010 13,8 x 8,9 h Abu Ghraib Irak: Lynndie England en gevangene aan leiband
21 Le Lac 2009 13,6 x 8,9 h engelbewaarder
22 Les Cascatelles 2012 8,6 x 13,9 h Fountain – 1917 - Marcel Duchamp 1887-1968
23 Pêcheurs 2006 14,1 x 8,9 h plastic fles
24 Let there be light (in the Heart of Darkness) 2014 13.6 x 8.7 h naar Alfredo Jaar °1956 Santiago de Chile -uitnodigingskaart ING expo– (Joseph Conrad)
'Om het enige deel van onze wereldbol, dat nog niet werd ontsloten, te openen voor de beschaving, het duister dat over die gehele bevolking hangt te doorklieven...'. Met deze woorden verwelkomde Leopold II de deelnemers van de 'Geografische Conferentie' die plaatsvondt in september 1876 in het Koninklijke Paleis te Brussel. Negen jaar later zou 'het leegste van alle plekken' de naam Vrijstaat Congo dragen. De volgende 23 jaar zou het privé-bezit zijn van Leopold.
25 Marché aux Souliers 2014 14.9 x 9 h vliegtuig – vluchtende
26 Met een opgeruimd gemoed 2008 16.1 x 12.6 h hersenen - huishoudschool
27 Château de Mombeek 2006 14 x 8,9 h kasteelvijver poetsen
28 Montreux 2005 13,9 x 8,9 h La Gantoise - Berlinde De Bruyckere °1964
29 Niet Reproduceren 2006 13,8 x 9 h Het tweede gezicht + Niet Reproduceren – 1937 - Magritte 1898-1967
30 Ostende 2005 13,7 x 8,8 h Dibutades – 1791 - Joseph Benoit Suvée 1743-1807
31 Palais de Justice 2010 13,8 x 8,9 h Guantanamo Cuba
32 Place de la Comédie 2006 13,8 x 8,7 h z.t.– 1992 - Marsha Serebriakova °1965
33 Place de la République 2010 14 x 9 h schilder- Liberté Egalité Fraternité - Belgische 3-kleur
34 Promenade des Etats-Unis 2011 13,7 x 8,8 h Balance – 2010 - Ghislain Amar °1984
35 Promenade Les Bords de l’Allier 2011 13,7 x 8,9 h melancholie – chine appliqué uit Verlangen II print
36 Public Library Boston 2012 13,8 x 8,9 h Monk with Bones – 2002 - Jan Fabre °1958
37 Refectoire 2012 13.9 x 8.9 h opgestoken vinger
38 Restons Curieux 2009 13,9 x 9,1 h over de bergen heen kijken
39 Sous-Bois 2010 13,6 x 8,7 h als een cello
40 Thun 2005 13,7 x 8,8 h massage
41 Versailles 2006 13,9 x 9 h De Matrasdrager – 2001 – Philippe Aguirre °1961
42 Vue dans les dunes 2014 13.8 x 8.7 h kop in het zand
43 Vue des Terrasses 2011 14 x 9 h ver-wijzend naar de leegte - acteur Johan Dhaenens
44 Weggis 2008 13,7 x 8,7 h studie voor het hoofd van J.de Doper - Andrea Solario 1465-1524
45 Let sky the Limit 2017 14.8 x 10.2 h - project Cloudknitters by Leo Reynders
46 La salle des fêtes 2006 14 x 8,9 h Four Fairies – 2003 - Michael Borremans °1963
47 Le pont des fées 2005 13,7 x 9 h duikster
48 Jardin des Tuilleries 2006 14,1 x 9 h Mur de la Montée des Anges – 1993 - Jan Fabre °1958
49 Isola Bella 2006 14,5 x 8,9 h Lago Maggiore - De Geboorte van Europa
50 Champs-Elysées 2006 13,8 x 8,7 h Du Silence – 1890 - Khnopff 1858-1921
51 Facade Intérieure 2005 13,9 x 9,1 h schooltegels – De Zaaier
52 Milano 2006 13,8 x 8,9 h Groot Metafysisch Stilleven – 1918 - Morandi 1890-1964
53 Westend Hotel 2006 14 x 8,9 h Memories – 1889 - Khnopff 1858-1921
54 Vichy 2006 13,8 x 8,9 h wasdraad – vichy handdoek
55 Pensionnat Bethléem 2006 8,8 x 13,9 h Give the people what they want – 1992 - Marlene Dumas °1953 Kaapstad
56 Teufelsbrücke 2006 8,9 x 13,7 h De Schreeuw – 1909 - Edvard Munch 1863-1944
57 Le Saut de Doubs gelé 2005 9,1 x 14,1 h First Light – video 2002 - Bill Viola °1951
58 Viaduct 2006 8,9 x 13,9 h Misantropen – 1942 - René Magritte 1898-1967
59 Wehrathal 2006 8.8 x 14 h duiven
60 Contre le monde méchant 2016 13.8 x 8.9 h titel dansvoorstelling Claude Schmitz
61 Côté réservé à l'adresse 2014 8.6 x 13.9 h La brèche des patriotes
62 Den Tunnel 2019 14 x 8.8 h Worldpress photo 2017 Burhan Ôzbilici - aanslag Russische ambasassadeur Ankara 19.12.2016 + Placido Domingo Rolex pub.
63 Intérieur 2019 8.8 x 13.9 h still - The Bread - 2012 - Michael Borremans °1963
64 l’Angélus 2019 14 x 9 h Sysyphus Sport - 1998 - Jana Sterbak °1955 Praag - J.F. Millet 1814-1875 - L’Angélus- 1857-1859 Musée d’Orsay Paris
65 Bon Souvenir d’Anvers 2020 9 x 14 h KBC tower Antwerp
66 Veni Vidi Vici 2020 14 x 8.8 h Damien Hirst - Politics and Power - 1997
67 Charlatan avec son singe 2020 13.7 X 8.8 h Trump in Marocco